Η Απολογητική του Παραδείγματος

Μεγάλες αλήθειες συχνά εξηγούνται «κατ’ αναλογία», δηλαδή με την ευφυή παρατήρηση της φύσης και του γύρω κόσμου γενικά καθώς και με την προσομοίωση κάποιων εννοιών σε διαφορετικές περιστάσεις. Ο Ιησούς συχνά χρησιμοποιούσε παραβολές, μεταφέροντας έννοιες βαθιές στους ακροατές του. Τον βλέπουμε να χρησιμοποιεί αλληγορικά την έννοια της μορφολογίας του «εδάφους» (πετρώδες ή γόνιμο) για να περιγράψει την κατάσταση της ανθρώπινης καρδιάς και, σε μια άλλη περίπτωση, την έννοια του «άρτου» για να εξηγήσει ανάγκες πνευματικές, όπως τον χορτασμό της ψυχής και πολλά άλλα.

Στο βιβλίο του «Κατ’ Εικόνα Του»[1], ο ορθοπεδικός χειρουργός γιατρός Πωλ Μπραντ κάνει εκτενή χρήση κάποιων παραδειγμάτων του ανθρώπινου σώματος για να μεταφέρει βαθιές αλήθειες που αφορούν θέματα πνευματικά. Ένα δυνατό επιχείρημα στο βιβλίο αποτελεί η συζήτηση γύρω από το θέμα της «φυσιολογίας του αίματος», ως απαραίτητου στοιχείου του ανθρώπινου σώματος, καθώς αυτό χαρακτηρίζεται από κάποιες τις ευφυείς του ιδιότητες.

Μία από αυτές είναι ότι το αίμα παρέχει στο σώμα ενέργεια και δύναμη μέσω της ικανότητάς του να τροφοδοτεί τα μέλη του, μικρά και μεγάλα, με στοιχεία απαραίτητα για τη ζωή. Επίσης, η ζωτικής σημασίας παροχή καθαρισμού στο σώμα, καθώς και η προστασία του, που βασίζεται στην ιδιότητα του αίματος να προάγει την υπεροχή της υγείας ενάντια σε κάθε λογής νοσήματα. Το ότι η ανθρώπινη ιστορία, όπως τονίζει ο συγγραφέας, βάφτηκε με αίμα βρίσκει αντίβαρο στην βιβλική διδασκαλία ότι η αιματοχυσία αποτελεί έναν εξιλαστήριο τρόπο εξασφάλισης της ζωής απέναντι στην αμαρτία.

Ο Μπραντ διερωτάται πώς κάποιοι χριστιανοί βασίζονται μόνο στην εικόνα του αίματος που χύνεται στο Σταυρό και όχι και στην εικόνα του αίματος που μεταδίδεται ζωντανά, την οποία υπονοεί και το Δείπνο του Κυρίου. Στην ιατρική ορολογία, το αίμα συμβολίζει τη ζωή και όχι τον θάνατο. Το αίμα τροφοδοτεί το σώμα με απαραίτητα για τη ζωή συστατικά, επειδή η ζωή ενός οργανισμού βρίσκεται στο αίμα (σ. 67). Γι’ αυτό και τα λόγια του Ιησού[2] ίσως να θεωρήθηκαν σκάνδαλο για κάποιους την εποχή εκείνη, έτσι που μερικοί από τους μαθητές του τον εγκατέλειψαν. Με την ιατρική έννοια το αίμα υποστηρίζει τη ζωή αποβάλλοντας μη χρήσιμα χημικά προϊόντα του σώματος, έτσι που εκείνα να μην επιδρούν πλέον αρνητικά σ’ αυτό. «Η εικόνα του αίματος που μας μεταφέρει η ιατρική συμβολίζει αυτό που λαμβάνει χώρα κατά τη συγχώρεση, όπως ξεκάθαρα μεταφέρει η βιβλική έννοια του αίματος: Με τον ίδιο δηλαδή τρόπο που το αίμα καθαρίζει το σώμα από τις καταστρεπτικές για τον μεταβολισμό ουσίες, συμβαίνει (μεταφορικά) και με τη συγχώρηση βάσει του αίματος του Χριστού: Μας καθαρίζει από τα απόβλητα της αμαρτίας που εμποδίζουν την πνευματική υγεία» (σ. 77). «Το Δείπνο του Κυρίου φέρνει ζωντανά μπροστά στα μάτια μας το γεγονός πως η θυσία του Χριστού είναι συνεχής και επίκαιρη. Ο Οίνος, ως σύμβολο του αίματος του Χριστού, με παρόμοιο τρόπο που το αίμα στο σώμα πλημμυρίζει κάθε κύτταρο με ζωτικά συστατικά αποβάλλοντας κάθε στοιβαγμένο απόρριμμα, ενεργεί και διατηρεί υγιή τον πνευματικό άνθρωπο μέσα μας» (σ. 79).

Επίσης, η ικανότητα του αίματος να επιβάλλεται τις περισσότερες φορές σε μια νόσο προϋποθέτει έναν ουσιαστικό αγώνα ενάντια σε βακτηρίδια και ιούς. «Το σώμα είναι σε θέση να επιστρατεύσει το δεκαπλάσιο του αριθμού λευκών αιμοσφαιρίων. Οι γιατροί μάλιστα χρησιμοποιούν τον αριθμό αυτό ως διαγνωστική μέθοδο για να κρίνουν την σοβαρότητα μιας λοίμωξης. Τα αντισώματα σημαδεύουν τα ξένα σώματα, προετοιμάζοντάς τα για εκκαθάριση από τα λευκά αιμοσφαίρια. Συχνά ένας οργανισμός χάνει κρίσιμο χρόνο στην προσπάθεια αυτή της ταυτοποίησης και αποκωδικοποίησης ενός εισβολέα και στο να παράγει τα αντίστοιχα αντισώματα», γράφει ο Μπραντ. «Ένα εμβόλιο επιτυγχάνει την έγκαιρη αυτή παραγωγή αυτοάμυνας του οργανισμού, έτσι ώστε ο πόλεμος κατά της νόσου να μπορεί να κερδηθεί. … Σε μια βιβλική φράση περιγράφεται όμορφα αυτό που κάνει έναν οργανισμό να πετυχαίνει στον αγώνα κατά της νόσου: ‘αὐτοὶ ἐνίκησαν … διὰ τὸ αἷμα τοῦ Ἀρνίου’ (Αποκ. 12: 11). Η λέξη ‘νίκη’ συμβολίζει δύναμη αλλά ταυτόχρονα και ικανότητα δράσης. … Έτσι ο Ιησούς μας προτρέπει στο Ιωάν. 16: 33: ‘θαρσεῖτε, ἐγὼ ἐνίκησα τὸν κόσμον’. Στα πλαίσια της αναλογίας αυτής παρατηρεί κανείς πως ο Θεός, αφού είδε με λύπη τον ιό του κακού να έχει  εισχωρήσει βαθιά στη Δημιουργία Του, αποφασίζει ο Ίδιος να εισέλθει στον κόσμο και να προσφέρει στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού το ‘εμβόλιο’ για την νόσο της αμαρτίας» (σ. 92).

Έτσι, η Απολογητική του «κατ’ αναλογία» μπορεί να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε έννοιες ενός αρχαίου βιβλίου στην εποχή μας.


[1]    Paul Brand και Philip Yancey, In His Image, Grand Rapids: Zondervan, 1984.

[2]    Ιωάν. 6: 53-57.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

«Η Ινδία που ξέραμε χάνεται γρήγορα», σχολιάζει χριστιανός επίσκοπος το viral βίντεο που έχει προκαλέσει οργή

Παράδοξα της πίστης

Κωνσταντίνος Μεταλληνός